Monday, Jul 24th

Sist oppdatert:01:05:38 PM GMT

Du er her: Nyheter Nyheter - drift relatert Egenutviklet slodd og harv fra Erik Sommer
Banner
Banner
Banner
Banner

Egenutviklet slodd og harv fra Erik Sommer

Erik Sommer ridebaneharvsloddErik Sommer er aktiv konkurranserytter i dressur og har ridd på utallige ridebaner. Hans erfaring er at mange baner kunne vært bedre å ri på, om stedet hadde mer egnet redskap. Han har derfor laget et «infanterisikkert» kombiredskap.

Erik Sommer har vært på mange rideanlegg opp gjennom årene. For en del år siden så han at mange steder kun hadde en slodd eller har en harv og som i tillegg ikke var riktig innstilt. Han tenkte at det må gå an å ha en «infanterisikker» redskap som er enkel i bruk og som kan gjøre alt.

Sammen med Nederlandsk produsent har han utviklet en kombinasjonsredskap som både slodder og kan harve. De lagde noen prototyper, men kom raskt frem til en redskap som fungerte. Den kom på markedet i 2013, men solgt da mest i Nederland. Nå er salget godt i gang i Norge.

Enkel i bruk

Kombinasjonsredskapen trekkes av en traktor. Den er spesiallaget med trepunktsfeste så den følger traktoren i svinger. Det fine med redskapen er at den kan gjøre alt i en operasjon.

ES kombiDet krever litt jobb å stille den riktig inn første gang, men etter det er det bare å kjøre. En god finesse er at redskapen er montert på metallski som dermed vil gi innstilte tinder, valser, mm samme resultat over hele banen.

En viktig ting for Erik er at man må vite forskjellen på hva som er harv og hva som er slodd. Når man slodder så pirker man i toppen og flater ut banen. Harver man går man i dybden, gjør bunnen løsere og blander massene.

Flere funksjoner

Foran er det en sloddeplanke. Deretter kommer det fjærtinder. De er laget i et metallstykke så man bytter ut hele tinden og ikke kun spissen som man gjør på mange andre harver. Grunnen til det er at mange kjører så lenge med harven før de skifter spissene, at skruefestene er ødelagt med det resultat at man må skifte hele allikevel.

Bak fjærtindene er det en ny sloddeplanke før det kommer en rad med stive pinner. Bak de er det en ny metallplanke som flater ut. Bak den igjen henger det en separat del som kan justeres individuelt.

Den delen inneholder en trommel som pakker topplaget. Tyngden på trommelen kan justeres ved at den fylles med vann. På toppen av trommelen er det en skrape slik at masse som blir med trommelen rundt blir skrapt av og faller ned på banen. Helt bakerst er det tinder som vibrerer i toppen av banen.

Av ekstrautstyr kan man montere hjul på høyre side sammen med en skrape som drar massen inn fra vantet. Hjulet hindrer at man skader vantet.

Ridebaneharven kan fås i bredder fra 1,20 til 2,50

Den er leddet slik at den ikke slår i vantet når man kjører i svingene. Vekten på redskapen er noe over 250 kg så man trenger ikke hydraulikk for å presse harvetindene ned i bunnen.

fjaertinderKjør i et jevnt tempo

Ved bruk er det viktig at man kjører med håndgassen. På den måten holder man en jevn fart som er viktig. Kjøremønsteret må man aller helst varierer da det gjør at massene blir blandet best mulig.

Det viktigste er at man prøver seg frem. Om man er usikker på hvor dypt man skal gå så start grunt å gå dypere etter hvert. Det er vanskelig å rette opp om du går for dypt.

Erik forteller at man kan flytte masser med ridebaneharven, men er banen blitt som et bølgende hav, bør man f.eks. sette på en plog foran som kan dytte masser fra vantet inn på banen. Alternativt bruke eget masseforflyttingsredskap bak traktoren.

Vedlikeholdet består i å smøre bevegelige ledd jevnlig og smøre trommelen som har smørenippel. Ledene smøres enkelt og greit med PTFE smørespray. Det meste er galvanisert eller lakkert.

 

Les mer om ridebaneharven og andre produkter fra Erik Sommer her