I det vi går inn i stallen blir det en merkelig stemning. Alt blir litt trykkende og man føler alle titter mistenkelig på oss i det vi går igjennom stallen. Lise forteller at det ikke er så mange som snakker sammen. Om dette skyldes konkurranse instinkt vites ikke, men Lise forteller at det pleier å være sånn alle steder hun er.
Vi tar med oss Co-Pilot på en leietur så han får rørt på kroppen. For Lise og alle de andre som jobber som grooms består dagen i å stelle hesten, passe på og pusse utstyr, møkke, fore og skaffe vann. Det er en viktig jobb de gjør for rytterne, men det er ikke så ofte de kommer frem i rampelyset og får stor takk for det arbeidet de legger ned i hestene.
Jeg spør Lise om sikkerhet i forhold til doping. Hun forteller at det kun er en vakt som sjekker hvem som kommer ut og inn, men ellers er det lite kontroll. Vi var nesten helt alene i den ene stallen så det hadde ikke vært noe problem å gi noen andres hester noe de ikke skal ha. Det hele er bygd på tillit og ærlighet til alle som er inne i stallene.
Alle hestene har med seg eget for, egne vann og for bøtter i tillegg til alle redskaper. De får utdelt flis, men den skal groomen legge i boksen selv. Da Co-Pilot kom sto det en annen hest i boksen som ble tatt ut og det er ikke bra for man kan aldri være for sikker i forhold til hva den forrige hesten kan ha lagt igjen i boksen.
Den offisielle kontrollen i forhold til hestens helse er ved ankomst. Da blir hestene sjekket av veterinær i forhold til at vaksinering er riktig og hesten mønstres for å se om den har noen skader. Doping kontroll kan det selvfølgelig bli i løpet av stevnet.
De 9 stallene har romslige bokser og stallgang som er passe bred. Alle telt har oppvarming ved hjelp av stor varmluftsmaskiner. Maskinene som pumper varmluft inn gjør at selv om der er mye snø og fukt, så er det tørr og god luft i stallene. Utenfor stallene er det ett stor telt som inneholder 6 vaskeplasser. Det er også et stort telt til ridning og avridning. Inntil selve hallen er det oppvarmingshall. Det er mulig å få lånt trillebår og greip da utstyr kan forsvinne. Før vi gikk var fra stallen var det en fortvilet groom som hadde mistet longeringslinen til hesten.
Når vi forlot stallen hadde Co-Pilot fått ren boks, høy og kraftfôr. Lise kan da ta det med ro noen timer før jobben fortsetter.