Det finnes mange firmaer som kan hjelpe med å lage logo. Ofte er det slik at man selv har en ide, men man låser seg fort i den tanken og tenker at det er perfekt. En person som kan se ting utenifra kan være en fornuftig hjelp og kostnad.

Logoen skal være et symbol og merke for bedriften og de produkter man tilbyr.

Når man lager en logo må den være enkel og tydelig. For innviklet og for mange farger gjør den vanskelig å huske for kundene. Selve logoen må være lett gjenkjennelig og ha en helhet mellom de enkelte elementene. Den må utstråle de verdier firmaet står for. For eksempel om det er kvalitet, seriøsitet, billigmarkede, sporty, osv.

stallmesternmerkeLogoen må kunne brukes i alle størrelser og like bra i svart/hvit som farger. Det er viktig og husk på at farger påvirker kundens følelser, så vel som selve logoen. En varm farge vil gi mer nærhet enn farger som er kalde.

En logo står som oftest ikke alene. Øvrevoll Galoppbane har en logo som de bruker i sammenheng med tekst og form. Det de gjør smart er at de bytter farger på alt rundt logoen før vær ny sesong. Dette gjør at man årlig får en fornemmelse av noe nytt samtidig som logoen er den samme.

Vis logoen så mye som mulig

Når man har fått logoen på plass, så er det viktig at den brukes så ofte man kan for at kunder skal huske deg fremfor en konkurrent. Dette kan man gjøre på mange måter. Leser man for eksempel i hesteblader eller på nettsider så ser man mange firmaer går igjen i lange perioder. Dette er en stor kostnad for dem, men bevist kostnad som de får igjen for i det lange løp.

jakke_med_logologo_p_hestebilBruk av ”givaways”, produkter med logo og kleskode til ansatte kan være gode tilleggs muligheter som man bør bruke. Egne firmaer selger alt fra dyre jakker med logo til klistremerker og penner med logo. Kostnadene ved klær og andre produkter med logo tjener man igjen på at kundene ser en business som ser profesjonell og ordentlig ut.

Når logoen er godt etablert og i bruk, så må den brukes i en del år før man evt. gjør noe med den. Ofte kan det være smart og ikke gjøre noe med logoen i det hele tatt om kundene har fått et innarbeidet forhold til den.