Jan Brink har en lang karriere bak seg som aktiv dressur rytter, men allerede i 1981 kjøpte han og partneren Tullstorp gård som består av 270 mål stort området. Da de startet hadde stedet en liten stall til 4 hester og en ridebane. I dag fremstår anlegget som et praktanlegg med 2 ridehaller, 3 utebaner, galloppspor og stallplass til 36 stallbokser.

 

 

Jan Brink driver i dag en suksessfull bedrift og hadde 12 punkter han mener gjør at han lykkes.

 

  1. Stallmestern_i_samtale_med_Jan_Brink Vær hyggelig mot alle. Du vet aldri hvem som kan bli din neste gode kunde. Jan er derfor alltid blid mot alle, men han er også klar over hvem som er hans kunder. De kan være alt fra rytter, oppdretter, hestekjøper, sponsor, m.v.
  2. Det nytter ikke med gode kunder om du ikke har noen varer i butikken. For Jan er det viktig at butikken er fin og varene gode. Omskrevet til hesteverden så er han opptatt av at gården skal være lekker og hyggelig å komme til. Varene eller hesten må være gode. Det skal også være gratis og komme dit. Selv om stedet kostet mye å bygge og er dyrt i drift så tjener han indirekte på det. Kundene ser nemlig kvalitet og orden. Det skal i tillegg være genuint ekte – ikke noe Hollywood stil – sier Jan.
  3. Høy service til kundene og de må føle seg spesielle sier Jan. Når det kommer utenlandske besøkende ordner han hotell, henter og bringer dem. Noen ganger ender det ikke i noe kjøp men andre ganger blir det salg. De gangene det ikke blir noe salg, spres ryktet om kvalitet og service, som igjen en dag kan generere et nytt salg. Kjøper du Ferrari så er det for å føle deg spesiell. Når Jan selger en hest ordner han med frakten, han blir gjerne med og underviser gjerne kjøperen. Fungerer det ikke så hjelper han med oppfølging og evt. skifte av hest.
  4. De ansatte og han selv skal trives. Gjør man det yter man mer og når kunder ringer eller kommer innom så lyser det glede av de ansatte og det spres videre til kundene. Kun de som er glade får svare i telefonen forteller Jan
  5. Alltid raskt svar bedyrer Jan. Han har telefonen på døgnet rundt og svarer alltid enten da eller sender melding om at han tar kontakt igjen. Det samme gjelder for mail. Tar han ikke de som ringer på alvor kan det være at han mister en potensiell kunde. På kontoret har han en ansatt som tar seg av mye av den daglige kontakten og ryttere, kunder, o.a. vet når de ringer han og når de ringer kontoret.
  6. Bruk teknikken som finnes. Nettside som oppdateres ofte er viktig. Youtube filmer av hester slik at kundene kan se dem er en annen viktig funksjon.
  7. Tullstorp_logo_transparentLogo er en viktig suksess faktor. Jan har brukt samme logo siden 1981 og dermed har det blitt et varemerke som alle kjenner til.
  8. Kredittverdighet og troverdighet. Ha orden i økonomien. Betal regninger i aller helst før tiden, før ordentlig regnskap og ikke driv med snusk.
  9. Hestene må være gode helsemessig, ha gode resultater og man må være ærlige med kundene. Jans hest Briar 899 er den lengst aktive konkurranse hesten av dem alle. For Jan viser det at de har et godt hestehold på Tullstorp og det igjen gir god reklame.
  10. Bygg deg selv opp til å bli et varemerke. Jan har en lang rytter karriere bak seg. I 2009 ga han seg etter 20 år på det Svenskelandslaget og mange andre store medaljer både i VM, EM, m.m. Det i seg selv gjør at han som person er et stort varemerke. Det må derimot følges opp så man ikke forsvinner – sier Jan.
  11. TullstorpSpesialiser deg. Du kan ikke være god i alt så plukk ut noen punkter og sats på det – sier Jan
  12. Vær god på det du gjør. Skal du trene opp hester så holder det ikke å gjøre det en gang eller to i uken. Hester og ryttere må daglig følges opp med alt fra trening, kosthold, psykologi, osv. På stevner følger han opp ved å delta. Alt tar mye tid, men han tar seg selvfølgelig betalt. Resultatet i andre enden er at han gjør hestene og rytterne til vinnere. Vi vil vinne – sier Jan

 

For Jan er det viktig å bruke de Svenske metodene aktivt. Hva er bra med Sverige, dets hestehold, metoder, væremåte, osv. Bruk det aktivt. Tilslutt forteller Jan at hans suksess bla skyldes at han har sett og hørt på andre. Tatt til seg det gode og vært målbevist.

 

 Besøk Jan Brinks Tullstorp